پيامبر صلى الله عليه و آله: بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند.

تصــاویر
خشونت

خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده ای خشونت را می آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می توان ایستادگی کرد و چگونه می توانیم جامعه ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟

 

agressief19.gifagressief15.gif

 

معرفي كتاب

 

کتاب مبارزه خشونت پرهیز توسط مرکز اقدامات و استراتژهای خشونت پرهیز در 95 صفحه تهیه شده است.
کتاب به مبانی ابتدایی شکلهای خشونت پرهیز مبارزه و نحوه بکاربستن آنها در یک کمپین می پردازد، شیوه هایی که در15 بخش آمده بطور موفقیت آمیزی در نقاط مختلف دنیا بکار گرفته شده اند، تاریخدان انگلیسی اریک هوبساوم، قرن گذشته بیستم را قرن افراط نامیده، دلیل او همانا جنگهای خانمان برانداز بوده است در قرن حاضر با اشاعه دمکراسی و شکوفایی اقتصادی دگرگونی های بزرگی را بوجود آورده و خطر بالقوه جنگ را کاهش داده است و این همانا مبارزه خشونت پرهیز می باشد
در این کتاب، درسهای مربوط به مبارزات طولانی و دشوار ولی خشونت پرهیز علیه بسیاری از رژیمهای غیر دموکراتیک برای کسب آزادی و برپایی جامعه ای آزادتر ارائه شده است.
50 نکته اساسی پیرامون مبارزه خشونت پرهیز در سه بخش عرضه می شود بخش اول مبانی مفهومی و تحلیلی را بحث میکند، بخش دوم مهارت اولیه لازم مانند طرح پیام و برنامه ریزی اقدام همگانی را بررسی کرده و بخش سوم اداره کمپین خشونت پرهیز، و مدیریت آن را ارائه میدهددر بخش چهارم فعالیت درشرایط سرکوب، و نحوه ایجاد فضایی امن برای فعالیت را تشریح می کند و آخرین بخش شیوه هایی را برای بالا بردن سطح دانش و کاردانی حرکت بوجود آمده پیشنهاد می کند.
معرفی کتاب نباید به معنی تایید ویا رد کلیه مطالب کتاب تلقی گردد در هر حال خواندن این کتاب بویژه برای افرادی که سودای کسب آزادی و مطالبات و حقوقهای قانونی و دموکراتیک را در سر می پرورانند بسیار مفید خواهد بود.

 

انيميشن خشونت اجتماعی
کنترل خشم و عصبانیت و اداره آن در محیط خانواده

قبل از هر چیز باید بدانید که بین «خشم» و «خشونت» تفاوت مهمی وجود دارد و آن این است که  «خشم» یک احساس و «خشونت» یک عمل است. بنابراین می توان «احساس خشم» را پیش از آنکه به «عمل خشونت» تبدیل شود با تکنیکهایی کنترل و نهایتاً برطرف کرد. بنابراین هنگام احساس خشم می توانید:

۱) کاری که به آن مشغول هستید را رها کرده، محل را ترک کنید، قدری راه بروید، و آنقدر خارج از آن مکان بمانید تا احساس خشم در شما برطرف شود...

کنترل خشم,کنترل خشم دکتر هلاکویی,کنترل خشم کودکان,کنترل خشم در نوجوانان,کنترل خشم از دیدگاه اسلام,کنترل خشم در اسلام,کنترل خشم و عصبانیت,کنترل خشم ppt,کنترل خشم در قرآن,کنترل خشم در محیط کار,روانشناسی خشونت
      ۲) برای این دور شدن از محل در جهت زایل کردن احساس خشم، از قبل میان خود و نزدیکانتان - همسر و غیره - آمادگی ایجاد کنید. برای این کار، در زمانی که همه چیز عادی است و هیچ یک خشمگین نیستید، درباره فایده ای که «متوقف کردن عصبانیت و ترک محل به صورت موقت و به اصطلاح Time out» دارد صحبت کنید و به توافق برسید. با هم قرار بگذارید که هر موقع یکی از طرفین جمله « من باید بروم و تایم اوت بگیرم» یا جملاتی از این قبیل را گفت، هر دوی شما برای مدتی از هم کناره بگیرید. در این باره حتماً از قبل با هم قرار بگذارید که زمان جدا بودن چه مدت خواهدبود، یکساعت ، دوساعت و... سپس درپایان این مدت حتماً دوباره به نزد هم برگردید.
۳) پس از این مدت جداماندن و بازگشتن اگر هر دو یا یکی از طرفین هنوز برخود مسلط نشده و به Time out احتیاج داشت دوباره از یکدیگر Time out بگیرند.

بقيه در ادامه مطلب

پيام مشاور

نتیجه تصویری برای كنترل خشم

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

همه ما می دانیم که نوجوانی دوره ای است که تمام احساسات به گونه ای اغراق آمیز خود را نشان می دهند و دلیل بالا بودن جرایم در میان نوجوانان نیز به همین موضوع بازمی گردد. جدا از جرایم، پدرها و مادر ها هم از خشم فرزندان نوجوان خود همواره ناراضی هستند. برای همین نوجوان شاد راه هایی را به مخاطبان خود ارائه می دهد تا بتوانند از موقعیت های حساس نجات پیدا می کنند.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۱٫یک لحظه صبر کن

هرگاه خشمگین شدی قبل از هر واکنشی یک لحظه صبر کن و از هر آنچه تو را عصبانی می کند فاصله بگیر. برای اینکه اعصابت آرام شود می توانی یک نفس عمیق بکشی اگر این هم به نتیجه ای نرسید از هر چه تو را عصبانی و یا ناراحت می کند سریعا فاصله بگیر و از یک تا ده بشمار.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۲٫احساسش کن

این کاملا طبیعی است که تو عصبانی شوی هر آدمی ممکن است در زندگی این احساس را تجربه کند اما باید بداند که چگونه آن را کنترل و یا مهار کند. به هرحال عصبانیت یکی از حس هایی است که ممکن است نمود فیزیکی پیدا می کند. یعنی دل درد و پادرد بگیری این کاملا طبیعی است این درد را بپذیر و منتظر باش تا کاهش بیابد.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

۳٫نفس عمیق بکش

به هنگام عصبانیت ممکن است قلبت تندتر بزند برای مواجه با این موقعیت باید نفس عمیق بکشی. شاید نفس عمیق برای کنترل خشم راهکاری قطعی نباشد اما بدون شک در کاهش آن حداقل با ایجاد فاصله زمانی کمک می کند.

نفس عمیق به این صورت است که شش خود را با اکسیژن موجود در فضا پر می کنی و تا سه می شماری و بعد از آن هوا را رها می کنی و به بیرون پس می زنی. تا زمانی که اعصابت آرام شود به انجام این کار ادامه بده.

۴٫افکار آرام کننده

اگر نفس عمیق کشیدن فایده ای نداشت راه های بسیاری وجود دارد که می توانی امتحان کنی. یکی از آن راه ها این است که موقعیتی را که در گذشته بسیار خوشحال بودی را پیش خود تصور کنی و با یادآوری آن به آرامش فکری برسی.

به عنوان مثال؛ خانه را تصور کن؛ محلی که همیشه در آن آرامش داری. آن قدر به تصور کردن آن ادامه بده تا آرامش خود را به دست بیاوری و خشمت کاهش بیابد.

۵٫مثبت اندیش

پس از اینکه کمی خشمت کاهش یافت برای اینکه به طور سالم از مرحله خشم عبور کنی باید نگاه منفی خودت را به مثبت تغییر دهی. با خودت خلوت کن و در خصوص موقعیتی که با آن درگیر هستی صحبت کن و سعی کن نکات مثبت آن موقعیت را پیدا کنی.

به عنوان مثال؛ وقتی با یک رهگذر درگیری لفظی پیدا می کنی با خودت فکر کن که چقدر خوشحالی که او فقط یک رهگذر بود و تو مجبور نیستی هر روز او را ببینی و یا اینکه چقدر خوب که ماجرا به درگیری فیزیکی ختم نشد.

۶٫احساست را درمیان بگذار

همیشه صحبت کردن با کسی که به او اعتماد داری می تواند در آرام شدن کمک کند. به هرحال دوست ها هم در نوع خود دسته بندی های مختلفی دارند زمانی که می خواهی فقط با یکی صحبت کنی تا به آرامش برسی باید فردی با ویژگی های خاص آن موقعیت را انتخاب کنی. به عنوان مثال؛ تو نباید با دوست تندمزاجت به هنگام عصبانیت به صحبت بنشینی چون او تو را خشمگین تر می کند و حتی ممکن است تو را در این مسیر همراهی کند و هر دو به دردسر بیفتید.

۷٫بخش طنزآلود ماجرا را پیدا کن

پس از اینکه از اوج ماجرا گذشت و تو توانستی از مراحل سخت کنترل خشم عبور کنی حالا می توانی از زوایای دیگری به ماجرا نگاه کنی و حتی طنز ماجرا را پیدا کنی. در جروبحث ها همیشه می توان نکات خنده داری پیدا کرد که به درد تعریف کردن در دورهمی های دوستانه می خورند در این موقعیت ها همیشه داشتن یک دوست طناز بسیار به کار می آید.

تاثیر بازی‌های کامپیوتری خشن بر روی روان کودکان

video-games

آیا کودکانی که بازیهای ویدیویی خشن انجام می دهند در معرض خطر افسردگی قرار دارند؟

در حالیکه توجه بسیاری بر روی رابطه بین بازیهای خشن ویدیویی و رفتارهای خشونت آمیز در کودکان معطوف شده است، مطالعات جدید نشان می دهد که رابطه معنا داری بین انجام بازیهای خشن ویدیویی و احتمال ابتلای بیشتر به افسردگی در کودکان وجود دارد. جزئیات بیشتر این مطالعه مهم در مجله Cyberpsychology behavior and social networkingوجود دارد.

دکتر سوسان تورتولرو از مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس، دکتر سانتا مونیکا از دانشگاه آلاباما، مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها، و بیمارستان بچه های بوستون، گزارش دادند که علائم و نشانه های افسردگی در میان کودکان پایه سوم از سه شهر مختلف امریکا که روزانه بیشتر از 2 ساعت بازیهای خشن رایانه ای انجام می دهند در مقایسه با کودکانی که میانگین انجام بازیهای رایانه ای در آنها روزانه به کمتر از 2 ساعت می رسد به طور قابل ملاحظه ای بالاتر است. این مطالعه بر روی پسران از نژادهای مختلف انجام شد و نتایج آن در مقاله ” Daily Violent Video Game playing and Depression in Preadolescent Youth”موجود است.

یکی از نقاط قوت این مقاله این است که در سطح بسیار وسیع انجام شده است و نمونه های انتخاب شده از بین نژادهای مختلف بوده اند.

چگونگی ایستادگی در برابر خشونت

نتیجه تصویری برای ايستادگي در برابر خشونت

معمولاً خشونت با مفهوم پرخاشگري به كار برده مي شود و در تعريف پرخاشگري آمده است اعمال خصمانه اي كه از روي عمد صورت مي گيرد و به افراد و اشياء آسيب مي رساند. در تعريفي ديگر خشونت پديده جديدي نيست اما به علت بعد گسترده آن به تازگي مورد بررسي قرار گرفته است و اين بررسي ها نشان داده كه خشونت در درون خانواده از دو جهت تأثيرگذار است: شخصي و اجتماعي. در جنبه شخصي، قرباني خشونت آسيب بدني مي بيند، تحقير مي شود. شخص خشونت ديده اگر كودك باشد، تا آخر عمر بقاياي آثار خشونت با او همراه است.

خشونت

تعريف خشونت
 معمولاً خشونت با مفهوم پرخاشگري به كار برده مي شود و در تعريف پرخاشگري آمده است اعمال خصمانه اي كه از روي عمد صورت مي گيرد و به افراد و اشياء آسيب مي رساند. در تعريفي ديگر خشونت پديده جديدي نيست اما به علت بعد گسترده آن به تازگي مورد بررسي قرار گرفته است و اين بررسي ها نشان داده كه خشونت در درون خانواده از دو جهت تأثيرگذار است: شخصي و اجتماعي. در جنبه شخصي، قرباني خشونت آسيب بدني مي بيند، تحقير مي شود. شخص خشونت ديده اگر كودك باشد، تا آخر عمر بقاياي آثار خشونت با او همراه است.
 از بعد اجتماعي نيز خشونتهاي خانوادگي نوعي بي اعتمادي نسبت به افراد به وجود مي آورد. به طور كلي خشونت پديده اي است كه به مذهب ، به طبقه اجتماعي و سطح سواد كمتر ارتباط دارد. تظاهرات خشونتي با شرايط اجتماعي كه روز به روز رو به خشونت مي رود، نمود پيدا مي كند.
 آسيب شناسان و جامعه شناسان اجتماعي عمده اختلافات خانوادگي را حول محور مسائل اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و ناموسي تقسيم مي كنند.

نتیجه تصویری برای خشونت

بقيه در ادامه مطلب

خشونت در محل کار

در دنیا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که هنگام جر و بحث‌های داغ جملات ناخوشایند و تهدیدآمیزی به زبان نیاورد؛ سخنانی که فرد واقعا قصد ندارد عملی کند. مانند زمانی که والدینی، فرزندشان را به تنبیه‌های سخت تهدید می‌کنند یا مردان و زنانی که همسران شان را به جدایی تهدید می‌کنند.

این نوع خشونت‌ها معمولا در خانواده‌ها دیده می‌شود اما اگر این خشونت به محل کار وارد شود چه شکلی پیدا می‌کند؟

ایمنی محل کار یکی از موضوعاتی است که اهمیت ویژه‌ای دارد و بیشتر سازمان‌ها و واحدهای کاری به این مقوله توجه نشان داده و سیاست‌هایی برای برقراری امنیت در محل کار در نظر می‌گیرند. یکی از مواردی که ایمنی محل کار را به خطر می‌اندازد، رفتارهای خشن از سوی دیگران چه کلامی و چه فیزیکی است. متاسفانه با تمام تلاش‌هایی که از سوی سازمان‌ها ـ بویژه هنگام استخدام متقاضیان کار ـ انجام می‌شود بازهم موارد بسیاری از خشونت در محل کار، چه از سوی کارمندان و چه مدیران، مشاهده می‌شود و این موضوع به یک معضل رو به رشد جهانی تبدیل شده است. خشونت در محل کار روی اعتبار و شان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اثر منفی گذاشته است و منبع مهمی در نابرابری، تبعیض و کشمکش در واحدهای کاری محسوب می‌شود. این نوع خشونت علاوه بر ممانعت از موفقیت‌های فردی، جامعه را نیز از پیشرفت بازمی دارد.

 

خشونت خانگی فقط کتک نیست

تصویر خشونت خانگی فقط کتک نیست

اگر گرفتار خشونت خانگی هستید و می‌خواهید به این وضع پایان دهید باید ابتدا علائم یک ارتباط بد و ناسالم را تشخیص دهید و با تصدیق وضع بحرانی‌تان از کارشناسان کمک بخواهید.

همه مردم لایق زندگی خوب و براساس احترام هستند و نباید در ترس از صدمه دیدن از شریک زندگی یا خانواده روزگار بگذرانند. اگر شما یا فردی از آشنایان‌تان گرفتار چنین وضعی هستید، هرگز این خشونت را تحمل نکنید و به آن پایان دهید.

خشونت خانگی اغلب زمانی رخ می‌دهد که یک فرد در رابطه خود با دیگری سعی دارد او را کنترل کرده و زیر سلطه خود بگیرد و این کار را با روش‌های مختلف و اغلب همراه با خشونت فیزیکی انجام می‌دهد. بدرفتاری و خشونت خانگی فقط یک هدف را دنبال می‌کند: به‌دست آوردن تمام کنترل فرد دیگر. کسی که چنین خشونتی را اعمال می‌کند هرگز رفتاری منصفانه ندارد و همیشه از حربه سرزنش کردن، ترساندن، احساس گناه دادن و تهدید استفاده و هر کاری می‌کند که طرف مقابل را از پا انداخته و بر او مسلط شود.

خشونت خانگی برای هر کسی بدون توجه به جنسیت، نژاد، قوم، سن، سطح درآمد یا عوامل دیگر ممکن است رخ دهد و زنان و مردان و کودکان هریک می‌توانند قربانیان چنین خشونتی باشند.